Forfatter besked

<  Sundhed og kost  ~  Skaden (ikke en fugl)

BrugeravatarBrugerBrugerTilmeldt: 6. mar 2008, 12:47Indlæg: 62Geografisk sted: Bornholm
(Kan ikke finde mit gamle topic nogen steder, så jeg laver et nyt.)

Som de fleste af jer ved, har jeg været skadet siden september 08. Dagen efter jeg lavede mit første backflip på egen hånd, var jeg til noget capoeira og ville lave en raiz, da det pludselig gjorde "miga" ondt i venstre ankel. Men på en underlig måde. Smerten var væk efter et par minutter, og jeg prøvede raiz igen, og da jeg satte af gjorde det ondt igen. Jeg sad efterfølgende i idrætssalen og rokkede min fod omkring for at finde ud af, hvad det var, og efter en smerteful eksperimentation fandt jeg ud af, at senen, som ligger bag den ydre ankelkno, hoppede "ud over kanten" når jeg bøjede min fod på en bestemt måde. Lige den dag, hvor skaden først kom, var min senen meget tilbøjelig til at "smutte", og et godt stykke tid derefter skete det også ved meget lette bevægelser. Det aftog heldigvis med tiden, så jeg kunne lave tricks hvor jeg brugte venstre fod som afsæt, men kunne ikke lande på den, uden at senen smuttede (man vænner sig til det, men det er smertefuldt og distraherende nok til at man løber en risiko ved at lave tricks når det sker). Senen skulle enkelte gange trykkes på plads igen, efter den var smuttet ud. Jeg kunne som sagt lave landinger på højre fod, løbe, hinke afslappet på venstre fod, og i det hele taget klare mig fint i hverdagen uden smerter - kun ved højt tryk på foden (i forbindelse med sport) havde jeg smerter. Lægen sagde, at hver gang senen smuttede, ville risikoen (for at den smuttede) øges en lille smule, men derudover blev min fod ikke i dårligere stand, så jeg måtte gerne træne, hvis jeg ville. Men i kan godt forestille jer hvor nederen tricking er, hvis man kun må lande på den ene fod. Så jeg besluttede mig for at få operationen. Problemet er simpelthen en bygningsfejl - min sene sidder for langt ude/min ankelkno er for lille. Ingen øvelse ville kunne forebygge dette, det var åbenbart kun et spørgsmål om tid før det skete. Tilbøjeligheden på min højre fod er også ekstremt stor, så jeg skal sandsynligvis have samme indgreb i højre fod på et tidspunkt i mit liv.

Ventetiden har været lang, synes jeg. Diagnosticering, nærmere undersøgelse, undersøgelse af fodekspert, henvisning til andet hospital, forberedende undersøgelse til operation mm. gav mig en ventetid fra min skadesdag i septemer til den 5. februar (5 måneder). Lige siden skaden kom, holdt jeg mig fra backflip, fordi den i forvejen var en så stor mental udfordring, at jeg ikke ville gøre den mere komplceret ved at tænke på hvilken fod jeg ikke måtte lande på. Men til sidst kunne jeg give slip, og seks dage inden operationen fik jeg lavet nogle backflips med spotter igen - 3 af dem landede jeg på benene, og på 1 af dem landede jeg så "korrekt" at senen sprang ud - smertefuldt i et stykke tid, men jeg følte mig sej, dels fordi jeg havde lavet backflip, og dels fordi jeg valgte at lave tricks og bare bide smerten i mig. Det hjalp mit humør.

På operationsdagen mødte jeg op på en privatklinik i Charlottenlund, hvor jeg smed 4 forskellige piller i mig, og gik nervøs ind og lagde mig på operationssengen. Det var min første operation nogensinde. Jeg var blevet forsikret om, at på trods af, at jeg ville kunne mærke at de rodede rundt med min fod, så ville jeg ikke kunne mærke smerte. Det viste sig desværre ikke at holde stik. På trods af høj musik i ørerne og sammenknebne øjne, jamrede jeg lidt da de skulle save i min knogle og bore to skruer ind i den bagefter. Jeg fik bandage om benet, og efter 3 døgn tog vi bandagen og plasteret af, og jeg fik min fod at se for første gang. Misfarvet, øm, og MEGET hævet pga. alt blodet der flød rundt under huden. Vi stak min fod i varmt vand og pillede plastret af, så jeg kunne se det ca 12 cm. lange sår, der var blevet syet sammen. Jeg skulle selv vaske det med en speciel sæbe, og det var satme en klam følelse at røre ved. Derefter skiftede vi plaster omkring hver 2. eller 3. dag, og hjemme i huset smed jeg hurtigt krykkerne til fordel for at hinke omkring (det går jo meget hurtigere!). For 3 dage siden var jeg så til kontrol hos lægen igen. På trods af den indledende pencillinkur på 6 dage, så det ud som om, at mit sår var betændt, og eftersom der er knogle indvolveret i indgrebet, har lægen sendt mig på en stærkere pencillinkur på 10 dage, som jeg nu er igang med. Han fjernede stingene, gav mig støttebind om anklen og beordrede mig straks at gå på benet. Til min ærgelse fandt jeg ud af, at efter blot 2 ugers afslapning var de to vigtigste sener blevet kortere - dvs. den sene, som smuttede, og min akillessene. Derfor er jeg nu ude af stand til at bøje min fod mere end vinkelret med benet. Den mest ubehagelige overraskelse lå i den fornemmelse jeg får i foden, hver gang senen rører den knogle, som er blevet sat i vejen. Jeg havde ikke forventet, at jeg ville kunne mærke det så meget, og at det ville gøre så ondt. Så min daglige udfordring ligger ikke længere i at hinke, men i at sidde med min fod så det strækker lidt i begge mine sener, så de (forhåbentligt snart) kan strækkes helt igen, og jeg dermed kan bøje min fod opad.

Selvom jeg kun efter 2 uger er begyndt at gå/halte igen, så er det ikke nødvendigvis ren og skær forbedring fra nu af. Der kan gå lang tid inden mine sener har nået deres originale længde, og det kan være, at den udvendige sene vil blive ved med at være generet af den "nye knogle", og at det aldrig kommer til at føles naturligt. Lægen sagde at min krop kan afvise indgrebet, og det kan skabe gener, irritation, hævelse, ømhed og smerter i op til et halvt år. Til sommer vil jeg måske kunne se toppen af skruerne igennem min hud, så de skal måske fjernes senere på året. Men hvis alting går godt, og det hele bliver genopbygget som det skal, og mine sener hurtigt bliver lange igen, så går der kun 4 uger mere inden min knogle er klar til at jeg dyrker ekstrem sport igen.

Jeg har lavet en tegning, som skal (1 - før) vise problematikken, hvor senen flytter sig hen, og (2 - efter) vise hvilken ændring der er foretaget. For at forstå bedre kan du prøve at løfte venstre fod op mod knæet, samt dreje foden (ikke benet) ud mod venstre, så burde du kunne se senen ved ankelknoen. De øverste tegninger forestiller min venstre ankelkno set fra ydersiden - altså mine tæer ville peje mod venstre på de tegninger. De nederste tegniner er min venstre fodstruktur set fra oven. Det hvide er knoglen, det røde er den sene der har skabt problemer, det orange er det sted, senen sidder når den smutter ud (og det gør ondt fordi der ikke er plads til den), og det grønne er skruerne. Så kan i se hvordan et stykke knogle er blevet savet af, og flyttet hen foran senen og skruet fast, som blokerer senen i at glide ud over ankelknoen. Det lille bitte lyserøde område er det sted, hvor senen sidder og gør nas når jeg går, og hvor der forhåbentlig vokser noget knogle sammen i en blød kurve, så det ikke generer senen så meget i fremtiden.

Håber det gav lidt god læsning eller indsigt i min situation. Håber meget på at deltage i enten Loopkicks camp eller EG 09 :) Hav det godt!
Vedhæftede filer:
n686793692_912968_4223-1.jpg
n686793692_912968_4223-1.jpg [ 31.67 KiB | Vist 13936 gange ]

BrugeravatarNy brugerNy brugerTilmeldt: 3. jan 2009, 02:23Indlæg: 10Geografisk sted: Tårnby
kunne simpelthen ikke læse det færdigt, jeg HADER bare tanken om skadede fødder, knogler og sener. God bedring though :O !

Offline Profil
Ny brugerNy brugerTilmeldt: 22. mar 2009, 08:25Indlæg: 12
god bedring :thumbup2:

Senest rettet af Nordgaard 25. okt 2009, 09:32, rettet i alt 1 gang.

Offline Profil
BrugeravatarSuper brugerSuper brugerTilmeldt: 9. okt 2006, 16:32Indlæg: 1641Geografisk sted: Århus - Hornslet
Suk.. Tråden er fra Februar.

BrugeravatarSuper brugerSuper brugerTilmeldt: 27. sep 2005, 10:44Indlæg: 2460
TrixX skrev:
Suk

Hahaha

Dog fejler jeg selv, da det er d. 25. december.

Billede
Billede
Billede
Offline Profil
Ny brugerNy brugerTilmeldt: 15. apr 2015, 07:50Indlæg: 1
kunne simpelthen ikke læse det færdigt, jeg HADER bare tanken om skadede fødder, knogler og sener. God bedring though :O !

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter:

Alle tider er UTC + 1 time
Side 1 af 1
6 indlæg
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst
Søg efter:
Skriv nyt emne  Svar på emne
Hop til:  
Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg