Forfatter besked

<  Sundhed og kost  ~  Hyldest til morgenmaden!!!

BrugeravatarErfaren brugerErfaren brugerTilmeldt: 30. sep 2005, 20:12Indlæg: 709Geografisk sted: København
Da jeg var en lille dreng og skulle i skole, var jeg ekstremt dårlig til at komme op om morgenen. Ofte nåede jeg kun lige at vaske min splejsede drengekrop inden jeg måtte fare ud af døren for ikke at komme for sent i skole.
For det meste kom jeg for sent :? Konsumerede min madpakke i første frikvarter, med det resultat at jeg IGEN var sulten når der var frokostpause. Her måtte jeg glo på alle de andre børn der frådede deres mad for øjnene af en stakkels dreng med en knurrende mave :cry:

Dette fortsatte til dels op gennem gymnasiet, men den dag i dag er det gået op for mig hvor vigtigt måltidet "morgenmad" er!

Selvom der ikke er den store variation i min morgenmad, så kan jeg seriøst ligge aftenen inden og glæde mig til smagen af Müsli, havregryn, cornflakes osv. SLURP :D

Her er mine variationer:

1) Havregryn! (spiser det ikke uden sukker, da det smager meget bedre. Og desuden er der masser af energi i sukker)
BONUS: Rosiner ovenpå og kanel!

2) Müsli! Der er mange lækre ting i müsli, nødder, rosiner, tørrede bananer osv. så her er der ikke brug for sukker.
BONUS: Kanel er også et hit her!

3) Cornflakes! Jeg foretrækker de almindelige (ikke kellogs nødvendigvis), der er meget sukker i Kellogs´ Frosties men de smager ellers også godt!
BONUS: Det føles fedt at råbe "TIGER GRRRRRRRRRREAT" Efter morgenmaden :twisted:

Bliver det for kedeligt med mælk, er yoghurt et lækkert alternativ!

Til min morgenmad hører desuden noget frugt, et glas vitaminrigt juice og en vitaminpille! (YEAH :P )

Når jeg spiser morgenmad, føler jeg, at jeg lader min krop op til dagens forskellige gøremål. Måske har I det på samme måde, og hvis ikke så prøv at give Jer tid til at nyde morgenmaden, for den kan virkelig blive lækker hvis bare man bruger sin fantasi :thumbup2:

Her et lille uddrag fra en artikel om morgenmad:

Morgenmad er hjernens vigtigste måltid.
Den mentale præstationsevne om formiddagen er betydeligt bedre, hvis man har spist morgenmad, end hvis man har haft for travlt til det. Hukommelse, indlæringsevne og evnen til at løse problemer er forbedret efter morgenmad. Specielt hvis morgenmaden har et højt kulhydratindhold og et lavt fedtindhold. Forklaringen er formentlig, at en kulhydratrig morgenmad sikrer optimal brændstofforsyning til hjernen om formiddagen, så den kan yde sit bedste. Morgenbordet bør derfor indeholde kulhydratrige fødevarer som brød, havregryn, cornflakes, frugt og evt. honning, marmelade og juice.

BrugeravatarSuper brugerSuper brugerTilmeldt: 17. feb 2006, 22:59Indlæg: 937Geografisk sted: Århus !!!!
Nice og tak Cooper... tror også når jeg kommer hjem fra efterskole at jeg skal til at prøve nogle nye former for morgenmad.

Når jeg er hjemmesider spiser jeg Havergryn med konsentret cacao pulver, sukker og roser *MUMS* :)

På skolen bliver det til frensbrød med ost og noget kød (mest rullepølse) og en masse appelsin juice :D

Men tror da jeg skal i gang med nogle af de ting du har skrevet op der :) Tak endnu engang!!

BrugeravatarErfaren brugerErfaren brugerTilmeldt: 28. sep 2005, 10:18Indlæg: 387Geografisk sted: Tidsvilla
Hehehe... AL mad er lkæker! kæft hvor jeg egneltig elsker mad. i alle dets afskygninger! hvis ikke min mave var så lille kunne jeg spise timer i træk.
bortset fra nogle insekter. sekret-holdige er for ulækre.

jeg er nu ikke så kreativ med morgenmaden. men min morgenmad:

1liter yoggi Samoa + 8skiver rugbrød en time senere.

Havregrød med rosiner, smørklat og salt (kan ikke lide sukker herpå) + 8 skiver rugbrød en time senere.

rugbrødene er somregel med leverpostej, makrelsalat, bierwurst eller tunsalat.

BrugeravatarErfaren brugerErfaren brugerTilmeldt: 28. dec 2005, 21:57Indlæg: 397Geografisk sted: Vivild
fede opskrifter Cooper..hehe...

det skal jeg vist også prøve noget af når jeg kommer hjem fra efterskole,,,

lige nu står den bare på havregryn med sukker....

lige en ting til dig Greyhiared..: MAKRElSALAT STYRE!! :twisted:

BrugeravatarErfaren brugerErfaren brugerTilmeldt: 28. sep 2005, 10:18Indlæg: 387Geografisk sted: Tidsvilla
hehe.. jepper... men kan dog godt blive lidt kedeligt hvis det har lagt i en taske mellem to skiver rugbrød i et par timer. sørg for at holde det køligt og friskt. mums. tilsat en smule salt og lidt mayo, så er der dømr fryd!

ved ikke hvad det er, men jeg har en ting med salt.
skulle også være godt for kroppen. noget med at den optimale saltindhold i kroppen burde være 1tsk til 1liter vand. og en spsk sukker til 1liter vand.

nogen der kan be- afkræfte det?

et tip:
salt reducere den bitre smag. strø lidt als i en tonic-drink, og den bliver sødere. eller prøv i en gammel kop kaffe. eller på en appelsin. virkningen er særdeles interressant.

BrugeravatarErfaren brugerErfaren brugerTilmeldt: 27. sep 2005, 07:03Indlæg: 369Geografisk sted: Aalborg
Jeg må da godt nok sige at det er Guldkorn det der Cooper :D Jeg spiser selv godt nok de ting du nævner i forvejen ( Bortset fra Cornflakes )
Men der har været en del kritik hjemme hos mig over morgenmads skemaet..... folk fatter bare ikke at man sagtens kan spise Havregryn... JA uden sukker på... og JA med rosiner i :D det giver sådan en dejlig energi..... samt müsli med masser af nødder og fiberindhold :D

Drop den sukkerrige start på dagen :thumbdown:

BrugeravatarSuper brugerSuper brugerTilmeldt: 15. mar 2006, 17:23Indlæg: 1598Geografisk sted: Køge
mmm cornflakes med youghurt :) MUMS :P

Offline Profil
BrugeravatarBrugerBrugerTilmeldt: 5. feb 2006, 13:13Indlæg: 51Geografisk sted: Kolding, midt
Oh Jow!!!
I har ret i at det er mega nice med havregryn om morgnen og det er dejligt til at blive fuld opladet med.
Men!!!
hvis man sætter varmen op til 40 grader på sit værelse er der ikke noget der er mere lækkert end at tage sin "Magic Bullet" 10 jordbær, 10 hindbær, 5 isterninger, juice op til kanten. 9 sekunder senere har man en Klasse smooothie!!
Jeg ved godt der er mange fordomem imod smoothies fx anders mathesen MEN det er sku godt at slappe af på!'
(ps. De første tre slurke skal altid idtages langsomt.
ellers kan det give underlige effekter omkring hovedet)

Offline Profil
BrugeravatarBrugerBrugerTilmeldt: 16. nov 2005, 11:38Indlæg: 172Geografisk sted: Aarhus N
Jeg er gået fra, at spise havregryn om morgenen (desværre) da jeg ikke synes det smager godt til soyamælk... Jeg spiser derimod nogle bran-flakes med soyamælk (Naturli +Calcium og Vanillie)

Jeg spiser også frugt de dage jeg har det... Og juice... de dage jeg har det :)

I am the man you all wish you couldn't see...!
Offline Profil
BrugeravatarBrugerBrugerTilmeldt: 29. mar 2006, 21:21Indlæg: 73Geografisk sted: Risskov - Århus N
Havregryn er rigtig godt, men nu kan jeg ikke så godt lide mælk, så jeg er mere til cornflakes med youghurt(og alt andet end kellogs og fitness da jeg synes det er for sødt).

Derry, jeg havde selv luret engang på det soyamælk fordi jeg på et tidspunkt troede at jeg var allergisk overfor mælkeprodukter, men fik aldrig prøvet det. Hvad er forskellen ca. med smagen osv? Nu kan jeg jo ikke så godt lide alm. mælk.

Anyway så skulle noget af det bedste morgenmad faktisk være hvedeklid pga. dens indhold af kostfibre. Jeg ved mærket AXA kører med et produkt der hedder "Fibersund original", som er en blanding af dadler og hvedeklid, det indeholder 32% fiber. Jeg mindes at cornflakesprodukter kun har omkring 9%. Jeg spiser det selv engang imellem med youghurt.. Det gode ved fiber er, at de passerer uændret igennem hele fordøjelsessystemet da kostfibre er det man kalder polysakkorider, der består af mange monosakkorider(som er de mindste kulhydratenheder(der findes 3 forskellige enheder)). De er umulige at nedbryde og derved får maven noget at arbejde med => man er mæt i længere tid.
Håber nogen fattede ovenstående, jeg er lidt af en sundhedsdatamaskine og det kan nemt blive lidt for internt :)

Offline Profil
BrugeravatarErfaren brugerErfaren brugerTilmeldt: 25. sep 2005, 15:36Indlæg: 417Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Regal --> Hehe, ja det gjorde jeg i hvert fald.. Har lært en frygtelig masse om det i biologi!

Cooper skrev:
Til min morgenmad hører desuden noget frugt, et glas vitaminrigt juice og en vitaminpille! (YEAH :P )

Vitaminpillen skal vente til senere, hvis du skal have noget ud af den. Vitaminerne i pillen nedbrydes nemlig i fedt. Morgenmaden er oftest rimelig fedtfattig, da det her gælder om at få nogle kulhydrater og fibre til at køre på. Spis derfor altid vitaminpillen EFTER dagens mest fedtholdige måltid - som regel aftensmaden.
Og spis ALDRIG vitaminpillen på tom mave. Så er der intet til at nedbryde den.

"It's not who you are underneath - but what you do that defines you."
Offline Profil
BrugeravatarSuper brugerSuper brugerTilmeldt: 27. sep 2005, 18:42Indlæg: 2651Geografisk sted: DK -Århus det' for sygt
Regal skrev:
Håber nogen fattede ovenstående, jeg er lidt af en sundhedsdatamaskine og det kan nemt blive lidt for internt :)

ja vi har også været gennem med mono- og polysakkarider så jeg forstår dig udemærket.. jeg har dog aldrig hørt om AXA eller hvedeklid.. aner ikke hvad det er??

jeg spiser havregryn med let- eller minimælk med rosiner og nesquickpulver...

Jakob - tak for det råd med vitaminpillen! jeg spiser den altid om morgenen, men det må der ændres på fra nu af så ! :D

Man er vel akademiker. Og normal.

GT - en vision for livet

Tricks, musik og poker
Offline Profil
BrugeravatarBrugerBrugerTilmeldt: 29. mar 2006, 21:21Indlæg: 73Geografisk sted: Risskov - Århus N
Multilevel-J: Axa er et mærke, ligesom Kellogs er det :) Det findes i de fleste større butikker som superbrugsen, Salling(hvor jeg fandt dem) mv.
Axa har så, som skrevet, blandet det med dadler for at det får en lidt sødere smag. Ren klid er ret uinteressant at spise:/

Hvedeklid: knusning af hvedekornet hvor grovdelene sies fra, herved fås hvedeklid, der er de findelte skaller af hvedekornet.

Offline Profil
BrugerBrugerTilmeldt: 15. apr 2006, 22:50Indlæg: 87Geografisk sted: Maribo Lollands bedste by :D
Haha jeg spiser også havregryn til morgen mad, dog uden sukker. Skal dog stadig lærer at spise noget mere, og flere gange om dagen end jeg gør, men nu har jeg lært at spise morgen mad :D

Desuden er det VIGTIGT at spise morgenmad, hvis man vil tabe sig, det nytter ikke at tror man kan undværer det, langt de fleste der springer morgenmaden over har sværere ved at tabe sig. Man for en langt større trang til sødesager senere på dagen, hvis man springer morgenmaden over. Ens morgenmad skal udgøre 25 % af energiindtagelsen på en hel dag.

Offline Profil
BrugeravatarSuper brugerSuper brugerTilmeldt: 23. okt 2005, 11:30Indlæg: 1194Geografisk sted: Risskov, Århus
Jeg elsker mad, jeg kan sjældent gå enkelte timer, uden at spise noget. Jeg er efterhånden blevet mere sulten efter sund mad, men min morgenmad består stadig af cornflakes med kakaomælk, det smager egentlig ikke særlig godt, og det er sandsynligvis også mega usundt. Derudover spiser jeg altid et mellemmåltid cirka en time til to senere, bestående af to rubrødskiver, diverse frugter, og en random ting fra køleskabet (som regel risifrutti). Jeg tager også fiskeoliepiller morgen og aften, og prøver så vidt muligt at holde mig til at drikke vand, alt andet indeholder en masse unødvendigt sauteret sukker (især juice :twisted: ).
Men ja....Jeg spiser meget, og jeg spiser vel forholdsvist sundt.

Offline Profil
BrugerBrugerTilmeldt: 27. okt 2006, 13:21Indlæg: 21Geografisk sted: Bag Dig! (Kgs. Lyngby, Nord for KBH)
Kan  STÆRKT  anbefale havregrød med æblemos! Det er der intet der slår!
Jeg spiste havregryn med soya- eller risdrik (mælke-erstatning :/) fra jeg var 5 - 14 år, så syntes jeg lige som at jeg havde prøvet dét =p. Men så var det jo lige at jeg fandt lykken i havregrød og æblemos :D. prøv det! ;)

LEV STÆRKT - SPIS HAVREGRØD MED ÆBLEMOS... eller noget

BrugeravatarBrugerBrugerTilmeldt: 13. nov 2007, 11:25Indlæg: 101Geografisk sted: Midtjylland
Næh, havregrød med sødemiddel (eller sukker) og kanel! Det er næsten risengrød (kæmpebonus, hvis man som mig elsker risengrød :P)
Havregryn med banan, rosin og mælk er også gudemad!
A38 med havregryn, banan og rosin er også lækkert!

Derudover kan jeg anbefale rugbrødstoasts - det er gu'r 8)

Offline Profil
BrugeravatarSuper brugerSuper brugerTilmeldt: 23. okt 2005, 11:30Indlæg: 1194Geografisk sted: Risskov, Århus
Bissen skrev:
Næh, havregrød med sødemiddel (eller sukker) og kanel! Det er næsten risengrød (kæmpebonus, hvis man som mig elsker risengrød :P)

RUGBRØDSTOAST FTW!

Offline Profil
BrugeravatarSuper brugerSuper brugerTilmeldt: 18. okt 2006, 12:37Indlæg: 1320Geografisk sted: Vejle
Rigo skrev:
Bissen skrev:

RUGBRØDSTOAST FTW!

Føjfor det ildfyldte land under jorden!!!

Det lugter jo af øllebrød :(

BrugeravatarSuper brugerSuper brugerTilmeldt: 26. sep 2005, 17:53Indlæg: 2591Geografisk sted: Århus
Jeg kan anbefale slik.

Masser af det.

Billede
Offline Profil

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter:

Alle tider er UTC + 1 time
Side 1 af 3
44 indlæg
Gå til side 1, 2, 3  Næste
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst
Søg efter:
Skriv nyt emne  Svar på emne