Forfatter besked

<  Sundhed og kost  ~  Bananer -Energi og lykkepiller!

BrugeravatarErfaren brugerErfaren brugerTilmeldt: 30. sep 2005, 20:12Indlæg: 709Geografisk sted: København
Når jeg træner, spiser jeg ofte bananer og drikker masser af vand. Bananer har kulhydrater der let og hurtigt kan optages i kroppen. De smager lækkert og aber spiser dem :D

Faldt lige over en artikel, hvor der stod at bananer også har en positiv virkning på humøret:

Værs´artig :wink: :

Spis bananer når du er deprimeret eller søvnløs!
Spis masser af bananer hvis du er deprimeret. Som ekstra bonus vil du tabe dig. Bananer har et højt indhold af hurtigt optagelige kulhydrater og samtid et lavt indhold af protein. Den kombination gør, at bananer er effektive til at øge hjernens indhold af signalstoffet serotonin. Bananer virker på den måde som en mild form for lykkepiller, der netop også virker ved at øge hjernens indhold af serotonin. Forstyrrelser i serotonin menes at være medvirkende årsag til nogle former for depression, neuroser og andre mentale forstyrrelser. Serotonin gør det også lettere at falde i søvn. Endelig virker den nye generation af slankepiller blandt andet via serotonin, idet serotonin også giver en bedre appetitregulering. Det er vigtigt at vælge modne bananer, da kulhydraterne skal være hurtigt optagelige for at give optimal effekt. Jo mere moden en banan er, des hurtigere er kulhydraterne.

BrugeravatarSuper brugerSuper brugerTilmeldt: 17. feb 2006, 22:59Indlæg: 937Geografisk sted: Århus !!!!
Ahhh har du ikke et andet forslag til hvad man kunne spise end Banan? Jeg kan simpelthen ikke spise dem :/

BrugeravatarBrugerBrugerTilmeldt: 28. sep 2005, 19:06Indlæg: 186Geografisk sted: Lille bitte Tørring
du kan jo også spise dadler som kostvejlederen sagde :?
Og det gør tingene meget bedre??? ej vel?
Når jeg har været til håndbold plejer jeg at drikke dette:
En halv liter vand
En halv liter appelsinjuice
og et gram salt.

ved ikke om det kun er indbilning. men det hjælper på mig.

BrugeravatarErfaren brugerErfaren brugerTilmeldt: 28. sep 2005, 10:18Indlæg: 387Geografisk sted: Tidsvilla
Hehehe... sjovt du lige sir det med humøret...

Jeg trillede rundt i vognen en aften, og lyttede til P3 (findes er andre stationer?). denne aften skulle værten se på forskellige rusmidler. han skulle be- eller afkræfte myter om forskellige spiser. og der var en myte om at man kunne opnå en amfetamin-agtig virkning ved indagelse af 10 bananer på under 15min. det gjorde værten så. men han mente bestemt ikke han kunne mærke nogen forskel. han sys den myte ikke rigtig holdt.

os lyttere fik tilgengæld et mega grine flip. for ca. midt i udsendelsen blev han mega hyper. begyndte at tale hurtigere, snuple over odrene, spyttede i mikrofonen, fik tungen i galhals og der kom en masse lyde fra studiet som fra ting der falder ned fa et skrive bord.

muskat nød skulle også være godt for humøret. også noget ham værten havde oppe at vende.

men vidste ikke at bananer hjalp på appetiten og søvnen. jeg begynder nu at spise bananer. tusind tak for rådet makker....

BrugeravatarSuper brugerSuper brugerTilmeldt: 17. feb 2006, 22:59Indlæg: 937Geografisk sted: Århus !!!!
Greyhaired skrev:
Hehehe... sjovt du lige sir det med humøret...

Jeg trillede rundt i vognen en aften, og lyttede til P3 (findes er andre stationer?). denne aften skulle værten se på forskellige rusmidler. han skulle be- eller afkræfte myter om forskellige spiser. og der var en myte om at man kunne opnå en amfetamin-agtig virkning ved indagelse af 10 bananer på under 15min. det gjorde værten så. men han mente bestemt ikke han kunne mærke nogen forskel. han sys den myte ikke rigtig holdt.

os lyttere fik tilgengæld et mega grine flip. for ca. midt i udsendelsen blev han mega hyper. begyndte at tale hurtigere, snuple over odrene, spyttede i mikrofonen, fik tungen i galhals og der kom en masse lyde fra studiet som fra ting der falder ned fa et skrive bord.

muskat nød skulle også være godt for humøret. også noget ham værten havde oppe at vende.

men vidste ikke at bananer hjalp på appetiten og søvnen. jeg begynder nu at spise bananer. tusind tak for rådet makker....

Haha sweet... Den udsendelse kunne jeg fandme godt tænke mig at have set :D

BrugeravatarErfaren brugerErfaren brugerTilmeldt: 28. dec 2005, 21:57Indlæg: 397Geografisk sted: Vivild
du er rigtig gået ind for sunfhedsstyrelsen Cooper...hehe

det er en rigtig god ide.. tror jeg vil til at spise mange bananer, for jeg har altid problemer med at falde i søvn om aftenen.... :cry:

BrugeravatarErfaren brugerErfaren brugerTilmeldt: 30. sep 2005, 20:12Indlæg: 709Geografisk sted: København
Mouse skrev:

Ja jeg er virkelig blevet sund her på det sidste. Det hjælper på mit humør at spise sundt, og som jeg skriver kan jeg virkelig se frem til et lækkert måltid som fx lækker morgenmad :P

"Der er ikke mange der er klar over det, men havregryn ka´ faktisk være ret sjovt at slikke på....og så er den sprængfyldt med energi"

BrugeravatarErfaren brugerErfaren brugerTilmeldt: 27. sep 2005, 07:03Indlæg: 369Geografisk sted: Aalborg
Cooper skrev:
Mouse skrev:

Ja jeg er virkelig blevet sund her på det sidste. Det hjælper på mit humør at spise sundt, og som jeg skriver kan jeg virkelig se frem til et lækkert måltid som fx lækker morgenmad :P

"Der er ikke mange der er klar over det, men havregryn ka´ faktisk være ret sjovt at slikke på....og så er den sprængfyldt med energi"

Jeg har det fuldstændig på samme måde :D Det er ved at være ret længe siden jeg har nydt over 2 stykker slik på en uge... eller et glas cola :D
Men det slog mig bare lige, at man har jo teknisk set ikke brug for det stads!! Det var satme hårdt for mig at begynde dagen med havregryn, det var dirkte ækelt i starten..... men nu spiser jeg det gladeligt både morgen og aften.... sammen med masser af frugt og vand....... jeg lægger også mærke til at jeg kan næsten overhovdet ikke blive syg... ikke engang en forkøelse kan komme ind på mig 8) og hovedpine er for mig kun en myte :D
sundhed har givet mig en støre livsglæde.....

Candy is not Hardcore :thumbdown:

BrugeravatarSuper brugerSuper brugerTilmeldt: 15. mar 2006, 17:23Indlæg: 1598Geografisk sted: Køge
Jeg kan ikke lide bananer :( Og jeg har svært ved at sove..

Offline Profil
BrugeravatarErfaren brugerErfaren brugerTilmeldt: 28. dec 2005, 21:57Indlæg: 397Geografisk sted: Vivild
Cooper skrev:
Mouse skrev:

hehe jeg bliver sku lidt bange nu.. slikke på dem..?...hehe..

BrugeravatarErfaren brugerErfaren brugerTilmeldt: 25. sep 2005, 15:36Indlæg: 417Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Trist at de skal være modne.. Jeg kan bedst lide bananerne når de er helt friske.

Når jeg har trænet hårdt, laver jeg som regel en proteinshake, med banan i. Det smager godt, og er super effektivt.

1 banan
ca. ½ L letmælk
ca. 30 gram valleprotein

"It's not who you are underneath - but what you do that defines you."
Offline Profil
BrugeravatarBrugerBrugerTilmeldt: 29. mar 2006, 21:21Indlæg: 73Geografisk sted: Risskov - Århus N
Har hørt kongefamilien spiser bananer før store arrangementer, da bananer gør at man ikke skal tisse så ofte. Det er måske meget upraktisk midt i en barnedåb, som nok tager lidt længere tid hos den kongelige familie end den trad. danskers :) Den samme fordel har maratonløbere.

Mindes også de er gode mod søvnbesvær pga. deres høje indhold af B6 vitaminer. Det er forresten også B6 vitaminerne der gør, at de er gode mod depressioner. Eller dvs. manglen på B6 vitaminer kan ofte være årsag/faktorer til depressioner og blodmangel.

Offline Profil
BrugeravatarBrugerBrugerTilmeldt: 27. sep 2005, 16:56Indlæg: 42Geografisk sted: Fredericia, Danmark
Det er Rigtigt. Bananer binder væsken. Så spis dem altid inden træning....!
Det er specielt godt om sommeren så man ikke sveder alt væsken ud og får hedeslag....!

Bananer.... Spis dem. DET ER EN ORDRE! :x :!:

BrugeravatarSuper brugerSuper brugerTilmeldt: 15. mar 2006, 17:23Indlæg: 1598Geografisk sted: Køge
Jég kan ikke lide dem :(

Giv nogle ordentlige odre.. F.eks. "Vis mig dine patter kælling!" (Robert citat)

BrugerBrugerTilmeldt: 15. apr 2006, 22:50Indlæg: 87Geografisk sted: Maribo Lollands bedste by :D
Min læge siger ellers bananer ikke er særlig sundt, der er meget frugtsukker i. man må kun få 60g sukker om dagen (mener jeg det er). plus man for rynker at sukker, så man skal helst undgå det, hvis man vil ha en glat og rynke fri hud. Men ja det er rigtigt man bliver i godt humør af dem, :wink: men i stedet for. så spis fuldkornsbrød, det har en positiv virkning på det kemiske stof i hjernen, serotonin, der både kontrollerer humøret og hjernens sult og mæthedsfornemmelse, det vil sige du for et stigende serotoninniveau, der giver energi, mæthed, og godt humør. :D

Offline Profil
BrugerBrugerTilmeldt: 15. apr 2006, 22:50Indlæg: 87Geografisk sted: Maribo Lollands bedste by :D
En voksen må få omkring 50 g sukker om dagen. Der er ca 50 g sukker i en halv liter cola, så hvis man har drukket sådan en, skal man princippet udgå sukker resten af dagen. man får faktsik det sukker man har behov for i gennem sin alm sunde kost.Hvis man spiser for meget sukker, kan man få det sammen kick, som hvis man dyrker rigtig meget motion eller taget stoffer.

Offline Profil
BrugeravatarErfaren brugerErfaren brugerTilmeldt: 28. sep 2005, 10:18Indlæg: 387Geografisk sted: Tidsvilla
Imponeret :shock: jeg er dybt imponeret!
INGEN piger jeg kender ville kunne komme med sådan en udmelding.

back to topic---> det er nogle rigtig gode tip der kommer her. fortsæt endelig med at den slags. men er sukkeret ikke nødvendigt at have når man træner? jeg mener, når man har trænet, har man jo forbrændt det man har i kroppen, så er det vigtig at få genopbygget de depoter man har?
eller er jeg helt forkert på den?

Kroppen kræver sukker når ens blodsukker er i bund, er der lige meget hvor meget viljestyrke man har, for den ville blive ved med at skrige efter sukker, og hvis man ikke for det, kan man besvime, og det er ikke særlig smart hvis man er i gang med at lave et spring.

Problemet er hvis man spiser slik eller noget andet med meget sukker i, stiger boldsukkeret meget hurtigt, men den holder ikke særlig længe, og ens blodsukker er helt i bund igen. I stedet for er frugt et godt alternativ, fordi frugtsukkeret, indeholder fibre og vitaminer. frugtsukkeret bliver ikke optaget så hurtigt i blodet, som alm. Sukker. det vil sige, det får ikke blodsukkeret til at lave de sammen store udsving.

Så jo du skal stadig huske at få sukker, bare ikke for meget.

Offline Profil
Ny brugerNy brugerTilmeldt: 15. jun 2010, 17:58Indlæg: 4
Hvad med en banankage – eller banan/appelsinmilkshake – det er da lidt sjovere end at spise/drikke end brune bananer?

Offline Profil
BrugeravatarSuper brugerSuper brugerTilmeldt: 27. sep 2005, 11:59Indlæg: 2252Geografisk sted: Skagen
Denne tråd er 4 år gammel. Husk at tjekke datoen :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter:

Alle tider er UTC + 1 time
Side 1 af 1
20 indlæg
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst
Søg efter:
Skriv nyt emne  Svar på emne
Hop til:  
Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg